Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?
"Nádraží pod Petrovem"Chybik + Kristof Associated Architects
Ať zastánce, či odpůrce přesunu hlavního nádraží, každý se shodne na tom, že současný stav je pro Brno a jeho obyvatele škodlivý - z téměř století trvajícího handrkování (první plány na přesun brněnského nádraží sahají do roku 1923) jsou již obyvatelé Brna unavení, a vzhled přednádražního prostoru v každém jeho návštěvníkovi spolehlivě vyvolá žaludeční nevolnost. Vedení města totiž, zdá se, nasadilo taktiku "tak dlouho necháme přednádražní prostor chátrat, až i nejzarytější odpůrce odsunu mávne rukou a řekne 'tak už to konečně odsuňte.'" Jenže proč se vlastně tolik lidí odsunu nádraží brání?
Na úvod je vhodné říci, že nedávná studie "Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno", zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné. Ba právě naopak - obě varianty sice budou drahé, ale s odsunem nádraží souvisí různé další výdaje: jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007, posílení městské hromadné dopravy si vyžádá 150 milionů korun ročně, což se zákonitě projeví i na výši jízdného, a další miliardové investice budou potřeba na vybudování nové infrastruktury.
Na odsun doplatí ti, kteří do Brna dojíždějí
Jihomoravský kraj prosazoval společně s odsunem nádraží vybudování tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, s tím se však v aktuální variantě odsunutého nádraží nepočítá. Bez tohoto opatření se však doba cestování z regionu do Brna prodlouží o 5-7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší.
Nádraží v centru města je praktičtější
Světovou metropoli, která by se chtěla zbavit strategické polohy nádraží v centru města, najdete jen stěží. Poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost je pohodlná a obyvatelům města šetří peněženky i zdraví - odsun nádraží z centra města by totiž měl pravděpodobně za následek také zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.
Ze stagnace nás může vytrhnout jen referendum
Přítrž dlouholetým sporům by mohlo učinit referendum, aby však bylo platné a pro vedení města závazné, musí se v něm vyjádřit alespoň 35 % voličů. Toho lze docílit tím, že referendum bude spojeno s komunálními volbami v říjnu letošního roku. Referendum si však již může vymínit jen petice občanů. Pokud tedy chcete k řešení neutěšené situace přispět, připojte se k petici - podpisové archy naleznete na www.referendum2014.cz. Zajímá-li Vás, jak by mohlo modernizované nádraží v centru vypadat, podívejte se například na projekt architektonického studia Chybik + Kristof Associated Architects nazvaný Nádraží pod Petrovem - http://nadrazi-pod-petrovem.netstranky.cz.
Matouš Vencálek
Pravice je mrtvá. A levice taky.
Jednoznačnými vítězi voleb, co se nárůstu počtu hlasů týče, jsou ANO, Piráti a SPD – strany a hnutí, které se nijak nevymezují na klasické pravo-levé politické ose. Znamená to tedy, že pro voliče už toto rozdělení není důležité?
Matouš Vencálek
Omezit podporu inkluze by byla velká chyba
Ministr financí Pilný žádá po ministru školství Štechovi, aby osekal podporu inkluze, protože prý stojí víc než se odhadovalo. To by ale byla velká chyba.
Matouš Vencálek
Je setkání s dalajlámou nebezpečím pro ekonomiku?
Čínská vláda samozřejmě nemá ráda, když se zástupci jiných států setkávají s dalajlámou – vždy vyjadřuje „ostrý nesouhlas“, hrozí sankcemi a přerušením diplomatických styků. Co ale skutečně hrozí?
Matouš Vencálek
Vzdělávání místo školství?
O problémech českého školství jsem již psal a mluvil mnohokrát, tentokrát to zkusím jinak – pozitivněji a s vizí.
Matouš Vencálek
Platy v českém školství? Horší než se mohou zdát...
České školství se bezesporu potýká s mnoha problémy. Povolání učitele zcela ztratilo prestiž a téměř dvě třetiny uchazečů o pedagogické vzdělání nechtějí učit[1]. Na vině je z velké části demotivující finanční ohodnocení...
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr
Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...
Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev
Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...
Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci
Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3497x