Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?

Brněnské nádraží se (ne)přesouvá už 90 let - je snaha zachovat nádraží v centru města opravdu bráněním pokroku a rozvoji Brna, nebo mu naopak brání zastánci odsunu v čele s vedením města?

"Nádraží pod Petrovem"Chybik + Kristof Associated Architects

Ať zastánce, či odpůrce přesunu hlavního nádraží, každý se shodne na tom, že současný stav je pro Brno a jeho obyvatele škodlivý - z téměř století trvajícího handrkování (první plány na přesun brněnského nádraží sahají do roku 1923) jsou již obyvatelé Brna unavení, a vzhled přednádražního prostoru v každém jeho návštěvníkovi spolehlivě vyvolá žaludeční nevolnost. Vedení města totiž, zdá se, nasadilo taktiku "tak dlouho necháme přednádražní prostor chátrat, až i nejzarytější odpůrce odsunu mávne rukou a řekne 'tak už to konečně odsuňte.'" Jenže proč se vlastně tolik lidí odsunu nádraží brání?

Na úvod je vhodné říci, že nedávná studie "Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno", zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné. Ba právě naopak - obě varianty sice budou drahé, ale s odsunem nádraží souvisí různé další výdaje: jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007, posílení městské hromadné dopravy si vyžádá 150 milionů korun ročně, což se zákonitě projeví i na výši jízdného, a další miliardové investice budou potřeba na vybudování nové infrastruktury.

Na odsun doplatí ti, kteří do Brna dojíždějí

Jihomoravský kraj prosazoval společně s odsunem nádraží vybudování tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, s tím se však v aktuální variantě odsunutého nádraží nepočítá. Bez tohoto opatření se však doba cestování z regionu do Brna prodlouží o 5-7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší.

Nádraží v centru města je praktičtější

Světovou metropoli, která by se chtěla zbavit strategické polohy nádraží v centru města, najdete jen stěží. Poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost je pohodlná a obyvatelům města šetří peněženky i zdraví - odsun nádraží z centra města by totiž měl pravděpodobně za následek také zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.

Ze stagnace nás může vytrhnout jen referendum

Přítrž dlouholetým sporům by mohlo učinit referendum, aby však bylo platné a pro vedení města závazné, musí se v něm vyjádřit alespoň 35 % voličů. Toho lze docílit tím, že referendum bude spojeno s komunálními volbami v říjnu letošního roku. Referendum si však již může vymínit jen petice občanů. Pokud tedy chcete k řešení neutěšené situace přispět, připojte se k petici - podpisové archy naleznete na www.referendum2014.cz. Zajímá-li Vás, jak by mohlo modernizované nádraží v centru vypadat, podívejte se například na projekt architektonického studia Chybik + Kristof Associated Architects nazvaný Nádraží pod Petrovem - http://nadrazi-pod-petrovem.netstranky.cz.

Autor: Matouš Vencálek | středa 2.4.2014 19:12 | karma článku: 18,58 | přečteno: 1207x
  • Další články autora

Matouš Vencálek

Muslimové jsou noví cikáni

6.2.2015 v 20:28 | Karma: 24,29

Matouš Vencálek

Kam kráčí Jižní centrum?

15.4.2014 v 11:57 | Karma: 12,20
  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3497x
Člen předsednictva Strany zelených, působí na Ústavu religionistiky na Masarykově univerzitě v Brně.

Seznam rubrik