Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?

2. 04. 2014 19:12:49
Brněnské nádraží se (ne)přesouvá už 90 let - je snaha zachovat nádraží v centru města opravdu bráněním pokroku a rozvoji Brna, nebo mu naopak brání zastánci odsunu v čele s vedením města?
"Nádraží pod Petrovem"Chybik + Kristof Associated Architects

Ať zastánce, či odpůrce přesunu hlavního nádraží, každý se shodne na tom, že současný stav je pro Brno a jeho obyvatele škodlivý - z téměř století trvajícího handrkování (první plány na přesun brněnského nádraží sahají do roku 1923) jsou již obyvatelé Brna unavení, a vzhled přednádražního prostoru v každém jeho návštěvníkovi spolehlivě vyvolá žaludeční nevolnost. Vedení města totiž, zdá se, nasadilo taktiku "tak dlouho necháme přednádražní prostor chátrat, až i nejzarytější odpůrce odsunu mávne rukou a řekne 'tak už to konečně odsuňte.'" Jenže proč se vlastně tolik lidí odsunu nádraží brání?

Na úvod je vhodné říci, že nedávná studie "Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno", zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné. Ba právě naopak - obě varianty sice budou drahé, ale s odsunem nádraží souvisí různé další výdaje: jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007, posílení městské hromadné dopravy si vyžádá 150 milionů korun ročně, což se zákonitě projeví i na výši jízdného, a další miliardové investice budou potřeba na vybudování nové infrastruktury.

Na odsun doplatí ti, kteří do Brna dojíždějí

Jihomoravský kraj prosazoval společně s odsunem nádraží vybudování tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, s tím se však v aktuální variantě odsunutého nádraží nepočítá. Bez tohoto opatření se však doba cestování z regionu do Brna prodlouží o 5-7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší.

Nádraží v centru města je praktičtější

Světovou metropoli, která by se chtěla zbavit strategické polohy nádraží v centru města, najdete jen stěží. Poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost je pohodlná a obyvatelům města šetří peněženky i zdraví - odsun nádraží z centra města by totiž měl pravděpodobně za následek také zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.

Ze stagnace nás může vytrhnout jen referendum

Přítrž dlouholetým sporům by mohlo učinit referendum, aby však bylo platné a pro vedení města závazné, musí se v něm vyjádřit alespoň 35 % voličů. Toho lze docílit tím, že referendum bude spojeno s komunálními volbami v říjnu letošního roku. Referendum si však již může vymínit jen petice občanů. Pokud tedy chcete k řešení neutěšené situace přispět, připojte se k petici - podpisové archy naleznete na www.referendum2014.cz. Zajímá-li Vás, jak by mohlo modernizované nádraží v centru vypadat, podívejte se například na projekt architektonického studia Chybik + Kristof Associated Architects nazvaný Nádraží pod Petrovem - http://nadrazi-pod-petrovem.netstranky.cz.

Autor: Matouš Vencálek | středa 2.4.2014 19:12 | karma článku: 16.48 | přečteno: 1198x

Další články blogera

Matouš Vencálek

Omezit podporu inkluze by byla velká chyba

Ministr financí Pilný žádá po ministru školství Štechovi, aby osekal podporu inkluze, protože prý stojí víc než se odhadovalo. To by ale byla velká chyba.

26.7.2017 v 7:00 | Karma článku: 7.60 | Přečteno: 1341 | Diskuse

Matouš Vencálek

Je setkání s dalajlámou nebezpečím pro ekonomiku?

Čínská vláda samozřejmě nemá ráda, když se zástupci jiných států setkávají s dalajlámou – vždy vyjadřuje „ostrý nesouhlas“, hrozí sankcemi a přerušením diplomatických styků. Co ale skutečně hrozí?

19.10.2016 v 7:00 | Karma článku: 28.80 | Přečteno: 1748 | Diskuse

Matouš Vencálek

Vzdělávání místo školství?

O problémech českého školství jsem již psal a mluvil mnohokrát, tentokrát to zkusím jinak – pozitivněji a s vizí.

22.9.2016 v 18:18 | Karma článku: 11.73 | Přečteno: 376 | Diskuse

Matouš Vencálek

Platy v českém školství? Horší než se mohou zdát...

České školství se bezesporu potýká s mnoha problémy. Povolání učitele zcela ztratilo prestiž a téměř dvě třetiny uchazečů o pedagogické vzdělání nechtějí učit[1]. Na vině je z velké části demotivující finanční ohodnocení...

17.5.2016 v 8:00 | Karma článku: 13.18 | Přečteno: 920 | Diskuse

Další články z rubriky Brno

Ruth J. Weiniger

Píšu článek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisici elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat. Quis

29.6.2017 v 14:17 | Karma článku: 5.04 | Přečteno: 138 | Diskuse

Jaroslav Dittrich

V Brně hoří cirkus a ohrožuje město!

Tentokrát bych si dovolil začít můj článek krátkým pohledem do historie, leč pro město Brno a jeho polozelenou vládnoucí koalici je tento pohled aktuální a zároveň je důrazným varováním před jejím dalším působením na radnici.

26.6.2017 v 21:00 | Karma článku: 19.03 | Přečteno: 790 | Diskuse

Lucie Gavendová

Není už černá a bílá. Jen šedá.

. Už je to chvíle, kdy jsem byla přesvědčená o "pravdě" a realitě. Zrodilo se spoustu nových životů a spoustu toho zemřelo. Stejně, jako se ve mě probudila nekonečná láska. A bariéry slov a pocitů zmizely v zapomnění.

26.6.2017 v 15:31 | Karma článku: 6.27 | Přečteno: 199 | Diskuse

Igor Tesařík

Řešení sociální péče o seniory ?

Nedávno jsem zde psal o tom, jak se náš stát "stará o seniory". Zde jen dodatek, kterým bych rád vyjádřil své pocity a poděkování

7.6.2017 v 17:23 | Karma článku: 21.51 | Přečteno: 832 | Diskuse

Jiří Šebek

Bude hlas lidu vyslyšen?

Architekti Města Brna sdělili plánované projekty pro nadcházející roky. Lidé vznášeli dotazy a hledali řešení pro současné problémy v jejich okolí.

31.5.2017 v 10:45 | Karma článku: 9.26 | Přečteno: 789 | Diskuse
Počet článků 17 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3495

Člen předsednictva Strany zelených, působí na Ústavu religionistiky na Masarykově univerzitě v Brně.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.